NIEUW! SIBO, Small Intestinal Bacterial Overgrowth

 

Als behalve in de dikke darm ook in de dunne darm te veel bacteriën groeien, spreek je van SIBO: small intestinal bacterial overgrowth. De meest typische kenmerken zijn een enorm opgeblazen buik, buikpijn en constipatie.
Het is zeker de moeite waard om -als het FODMaP-beperkt dieet geen uitsluitsel geeft- te onderzoeken of je SIBO hebt. Die kans is vrij groot, omdat zowel de overgroei in de dikke als in de dunne darm het gevolg zijn van een zwakke darmwerking. Dat geldt over het algemeen dan voor de hele darm en ligt bij de meeste gevallen aan meerdere oorzaken; een te doorgankelijk slijmvlies, verminderde immuniteit, verwijde tight junctions (lekkende darm), overgevoelige darmzenuwen, disbalans in diverse groepen van hormonen en nog veel meer.

De behandeling van SIBO is dan ook niet eenvoudig. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er niets aan kunt doen. Via een persoonlijk dieet en suppletie kun je altijd je basisconditie verbeteren, zodat je lichaam kan aangeven in hoeverre en welke weefsels het zet zelf kan corrigeren. Daarnaast kun je via fytotherapie en antibiotica de hoeveelheid bacteriën behoorlijk reduceren. 

In het voorjaar verschijnt het boek 'SIBO, Systematisch Ingrijpen om Buikklachten te Overwinnen'. Hierin beschrijven Joyce en Ik welke aspecten een rol spelen bij het ontstaan van SIBO en welke opties er zijn om een en ander aan te pakken. Ook geven we weer veel voorbeelden. Je kunt het boek zelf lezen en experimenteren of je kunt het traject samen met een gespecialiseerde diëtiste/ behandelaar doen. Wij adviseren sowieso om het niet alleen te doen, omdat er veel bij komt kijken..

Herken je SIBO bij jezelf en wil je graag begeleiding, neem dan contact op voor een oriënterend gesprek: 024-3584177 of via het contactformulier.

 

 

Vergoedingen in 2020

Je gezondheid is kostbaar, maar kan ook veel geld vragen als je gezondheid je in de steek laat.

De zorgverzekeraars leveren een bijdrage aan deze kosten, maar gezien de bedragen zou ik je adviseren om vooral in je leefstijl te investeren. Op die manier kun je veel kosten besparen op klachten die je kunt voorkomen. Ik nodig je daarom uit voor de lezingen die ik geregeld geef; met die kennis die je daar opdoet, kun je zelf gericht zoeken naar de leefstijl die het best bij jouw leven en lichaam past.

Klik hier om te zien welke aanvullende polis een bijdrage levert voor orthomoleculaire therapie in 2020.

 

NIEUW binnenkort; BKB-online

Als antwoord op de vele vragen ben ik bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van de online-cursus Bouw een Krachtige Buikconditie (BKB-online).

In deze cursus leer je alles wat je nodig hebt om het meeste uit je dieet te halen. Hierbij geldt namelijk: een goede voorbereiding is het halvewerk!

Het is niet het leukste werk, want je wilt gelijk aan de slag met de stap die het dichtst bij je gewenste eindresultaat ligt: VRIJ van BUIKKLACHTEN zijn.

Echter, je hebt al gemerkt dat dit gemakkelijker gezegd dan gedaan is.


Veel mensen komen bij mij, omdat ze door de bomen het bos niet meer zien door alle (tegenstrijdige) informatie; 'Wat moet ik nu in godesnaam doen!?', verzuchten zij. "De een zegt dit, de ander dat. Gluten zijn volgens de een geweldig voor het bakken van gezond en voedzaam brood, de ander noemt het gif. Het Voedingscentrum adviseert in de Schijf van Vijf zuivel, anderen zeggen dat je juist geen zuivel moet gebruiken omdat dit voor het kalf is. En wat te doen met suiker? Is dat nu gif? Ik was niet van plan om alle lekkers te laten staan! Wat, wat, wat?!"


BKB-online bestaat uit meerdere modules. Ik heb de cursus wel zo samengesteld dat je daarmee die informatie hebt, waardoor je bovenstaande vragen voor jouw situatie kunt beantwoorden. Gluten zijn bijvoorbeeld geen enkel probleem als je geen coeliakie of niet-allergische voedselintolerantie hebt. Wie weet reageer je wel op de pindakaas die je iedere dag op je brood smeert of zou je geen problemen hebben met speltbrood, omdat daar geen tarwe inzit. Als je meer van de zaken om voeding heen weet, kun je gewoon beter kiezen en dat levert je VRIJHEID op. Niet alleen voor jezelf, maar het maakt eten ook gemakkelijker voor je gezin en voor de mensen om je heen.

Je kunt de modules los kopen, maar ook samen -wat prijstechnisch natuurlijk interessanter is. Het gaat mij vooral om dat je die informatie kiest die jóu verder brengt in je herstelproces.

Modules die tot nu toe staan gepland:

Het begin: voeding levert de materialen waarmee het lichaam moet werken. Wat doet het lichaam eigenlijk met voedingsstoffen? Waarom moet je vitamines en mineralen eten?

Stress: het gaat niet zo zeer om de 1001-dingen tegelijk-stress, maar om stress die ontstaat doordat je in je jonge jaren, toen je hersenen nog niet volgroeid waren, allerlei foute overtuigingen hebt aangeleerd. Sommige hebt je actief van je ouders en op school geleerd; andere heb je zelf opgepikt. Een hele bekende is; "Je moet het wel helemaal goed doen, hoor, anders is het niet goed".  Als jij deze stelling als volwassene nooit meer in perspectief leert zien, kun je behoorlijk wat stress in jezelf opwekken als je het gevoel blijft houden dat je alles wat je doet altijd maar perfect moet doen. In ieder geval zo dat niemand, maar dan ook niemand, er ontevreden mee is. Nou, dóe dat maar ...

Het maagdarmkanaal; hoe zit het maagdarmkanaal eigenlijk in elkaar en wat doen de verschillende onderdelen? Hoe kan ik hun werken via wat ik wel of niet eet zelf beïnvloeden?

Voedingsstoffen: wat is nu precies het verschil tussen suiker, dextrose, sachariden, lactose ...? Wat is het verschil tussen een verzadigd en een onverzadigd vet en hoe reageren mijn bloedvaten daar op?

Productkenns; wat staat er allemaal op een etiket en wat heb ik aan die informatie? Duurzaam inkopen, de juiste porties klaarmaken, geen restjes weggooien. Waarom zitten er stoffen met E-nummers in het eten, welke zijn schadelijk en welke niet?

Menu's samenstellen: hoe kan ik een goede menuplanning maken zodat ik op een goede manier boodschappen kan doen, zo min mogelijk restjes, zo veel mogelijk voedingsstoffen binnenkrijgen, lekker, kleurig, iedereen kan mee-eten.

Met al deze kennis kun je van het dieetadvies een geweldige eigen voeding maken die je de vrijheid geeft om lekker te eten, lekker te kunnen eten met het hele gezin, je buikconditie versterken en daarmee je hele conditie te sterken;

jij kunt in ieder geval weer doen wat JIJ wilt zonder dat je buikklachten je in de weg zitten ...

 

Is dit ook wat voor jou? Ik houd je op de hoogte; klik hier om mij aan te geven dat je interesse hebt.

 

Agenda

Agenda: klik hier en scroll voor zomerlezingen, workshops en de groepen die in het najaar starten.

CZ vergoedt in 2019 geen orthomoleculaire geneeskunde meer

Vers van de mbog-pers: als je in 2019 een vergoeding wilt voor advies op het gebied van orthomoleculaire geneeskunde, is het goed om te weten dat CZ-Nationale Nederlanden-OHRA geen bijdrage meer levert. Je opties zijn dan: alles zelf betalen; je aanvullende polis bij een andere verzekeraar kiezen of zelf uitzoeken en zelf proberen welke voeding en suppletie het best is voor jouw lichaam/conditie. Mocht je jouw aanvullende verzekering bij een van deze maatschappijen hebben lopen, kun je hen natuurlijk ook om opheldering vragen.